duminică, 11 septembrie 2011

Internet pe vârful Piscuiului

.

Primăria Jibou a asfaltat o parte din drumurile satului Rona, astfel încât acum se poate merge cu maşina până sus, în dreptul cimitirului, de unde vârful Piscuiului este cam la 20-30 minute de mers pe jos. Practic, se poate veni cu microbuzul şcolar în excursie (podul de la Rona e prea mic pentru autobuzele mari). Atenţie! După traversarea podului se merge la stânga, către Husia şi apoi la stânga, la prima intersecţie. Partea de urcuş abrupt din dreapta podului a rămas neamenajată şi neasfaltată, pentru acces „pietonal”.

„Crucea lui Ivănescu” în lumina înserării.
În amiaza zilei de 11 noiembrie 1705, principele Rákóczi Ferenc al II-lea a urcat călare aici, după ce a auzit primele bubuituri de tun. Lupta era deja pierdută pentru ardeleni, armata austriacă imperială atacase pe neaşteptate dinspre Cuceu, pe valea pârâului Firiza, de unde nimeni nu se aştepta să apară.

Da, azi am împins bicicleta până în vârful Dealului lui Rákóczi, dar a fost numai un act de teribilism. Sus am întâlnit doi tineri sosiţi din Zalău, care jucau table, fără să ştie că se aflau la 20 de minute de „peştera” de deasupra Turbuţei (o carieră de piatră săpată într-un loc cu un şirag de adâncituri naturale). La rugămintea mea, unul dintre ei a făcut câteva fotografii. Când le-am spus că sunt pentru acest blog, prietenul lui şi-a scos telefonul mobil şi a accesat pagina bibliotecii cu el. Tehnica modernă la îndemâna tuturor! Iată, povestită pe scurt, geneza titlului de sus.

Am coborât în zigzag pe coasta dealului, pe lângă bicicletă. Am întâlnit un păstor cu doi căţeluşi frumoşi (şi o turmă mare de mioare, dar ea se afla mai sus, nu se vede în fotografie).

Pe „micul Golden Gate”, doi copii de 6-7 ani îşi proptiseră bicicletele de balustradă şi se urcaseră pe ele ca să vadă mai bine lumea vie din apa Someşului:
- Uite, îl vezi pe ăla. Ce peşte mare!
- Tata mi-a povestit că a văzut odată un şarpe cu unul din ăsta în gură.
- Nu mai spune! Atât de mare?
- Da , abia îl putea duce!
Vor avea ce să povestească mâine, când începe şcoala.
Un an bun, plin de succese tuturor celor pentru care azi a fost ultima zi din vacanţa de vară!
.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu